Posts

Showing posts from 2013

Perkahwinan adik ipar- adik suami yang bongsu (sukri mohd nordin)

Image
Pada hari ini 14hb. Disember 2013 adalah hari Perkahwinan adik bongsu suami ku. Bermakna kenduri adalah terakhir untuk abah & emak meraikan perkahwinan anak-anaknya. Alhamdulillah majlis berjalan lancar, semangat membantu adik beradik dan seronok bersama-sama bersua kembali saudara mara. Banyak perkara kami suami isteri belajar dari awal penyediaan sehinggalah hari kemuncak majlis tersebut. Walaupun belum masa lagi untuk kami menerima menantu, namun perbelanjaan untuk majlis ini menyebabkan kami kerap bersembang sebelum tidur bagaimanakah majlis perkahwinan anak-anak nanti dengan semua harga barang naik, tetamu-tetamu jemputan dan yang paling penting ialah majlis yang mendapat keberkatan daripada Allah swt Mula terfikir dan rasa takut pun akan jodoh anak-anak. Sebagai ibu sentiasa berusaha mendidik anak-anak dalam suasana yang Islamik serta taat pada perintah Allah dan Rasul. Namun bagaimana nanti dengan Imam yang akan memimpin mereka Namun sentiasa mengingatkan anak-anak supaya…

Kerinduan yang tak mampu ku bendung

Image
Naluri aku sebagai ibu, sesekali datang menerpa ke fikiran akan wajah si kecil yang begitu ayu tidur dengan tersenyum.Kerinduan yang teramat sangat kerana waktu di tunjukkan wajah si kecil, operasi pembedahan masih lagi berjalan.Itu yang membuat aku begitu terkilan kerana tidak berpeluang untuk mencium pipi lembutnya apatah lagi untuk memegangnya Esok paginya , pada jam 9.30pg suami datang menziarahi aku, tika itu ubat penahan sakit bius pembedahan semalam belum hilang lagi, jadi aku belum lagi merasakan kesakitan.Senyuman suami penawar bagi ku, walaupun aku tau dihatinya terguris seperti aku, namun genangan airmatanya menceritakan hati si ayah pada ku isterinya.Suami memberitahu kejap lagi akan diambil jenazah si kecil untuk segera dikebumikan di tanah perkuburan yang tidak jauh dari rumah kami.Aku kehairanan segera bertanya 'takkan abang datang seorang sahaja, nanti siapa yang nak memangku anak kita?".Suami ku segera menjawab"abang sengaja datang seorang supaya abang …

26 oct 2013 - Hari kelahiran anakku yang ketujuh

Image
Sebaik-baik perempuan adalah yang banyak keturunannya dan banyak kasih sayang pada suaminya - hadis Rasulullah saw Sesuatu yang Allah pinjamkan pada kita buat seketika waktu, terimalah ia dengan hati yang redha kerana itu haknya mengambil kembali barang yang dipinjamnya itulah kata-kata suami untuk ku Pergerakan bayi agak lemah pada pagi Sabtu 26hb. Okt 2013, aku mulai bimbang & timbul rasa takut. Aku mengadu pada suami, namun suami berkata insyaallah tak ada apa-apa, umi jangan bimbang nanti bp umi naik.Tetapi petang itu aku tak sedap hati segera mengajak suami ke Pusat Rawatan Islam Azzahrah, Bangi untuk cek nadi bayi.Sesampainya di sana, Dr melihat melalui scan ultrasound tak nampak nadi bayi.Hati ku berdebar-debar, sukar untuk menerima kenyataan. Aku tak menangis lagi namun bila suami menghampiri memandang wajahku, kami saling berpandangan mata, mulut membisu seribu bahasa. Suami memujuk terus pergi ke HUKM mungkin resultnya masih memberikan harapan. Sesampainya aku di sana wakt…

8hb, Oktober, 2013 - Najwa Nurzakirah melanjutkan pelajaran ke Mesir

Image
Sejak akhir-akhir ini terlalu banyak perkara yang berlaku dalam hidup ku sekeluarga, terutamanya di saat menunggu kelahiran bayi baru ini. Simpati pada suami, yang terkejar ke sana-sini menguruskan rumahtangga & anak-anak kerana kesihatan ku yang tidak menentu. Suami banyak memberikan sokongan & belaian kasih sayang yang aku rasakan diriku ini bagai ditatang minyak yang penuh, dimanja bagaikan seorang puteri. Mengandung dengan adanya 'hipertension' menyebabkan aku terpaksa makan ubat dengan jumlah dos yang tinggi , rehat yang banyak & persediaan mental yang sangat kuat. Walaubagaimanapun rasa bersyukur teramat sangat pada suami yang sentiasa memberi sokongan & anak-anak serta ibu, adik & kawan-kawan yang sentiasa mendoakan. Simpati juga pada anak sulung ku Najwa Nurzakirah binti Mohd Tarmizi, aku tak berupaya mengadakan kenduri doa selamat seperti yang dirancang, semua tempahan catering, khemah & jemputan terpaksa suami batalkan melihat keadaan kesihat…

Apam Bunga Warna-Warni

Image
Tempahan Oleh Puan Faridah Kanchil untuk Muslimat Masjid Sg Sekamat

Kek Cawan teman2 Najwa Nur Hajidah

Image

Rainbow Cake with Kit Kat & MM

Image
Rainbow Cake 8' x 8' Deco with Kit Kat & MM
RM 170
Jzzk to Norman Sara

Kelas Kontinental Kek

Image
Antara kek yang dipelajari ialah  Chocholate Double Indulgence Cake Carrot & Walnut Cake Red Velvet Cake Pandan Layer Cake Blueberry Cheese Cake



Rasa tak percaya bila cik2 Jurutera ini berminat pula nak belajar kek, banyak pula tu.Rupanya-rupanya mereka mempunyai perancangan masa depan yang sangat ke depan. Tahniah diucapkan kepada Cik Marthiah Hashim dan Cik Shida. Insyaallah pada awal tahun depan mereka akan membuka kafe & hotel bajet di Bandar Sri Iskandar, Utara Perak.
Antara testimoni yang diberikan, kek-kek yang dibawa balik dihidangkan pada rakan-rakan. Kata rakan-rakan mereka tak percaya dengan hasil kek dari kerja tangan mereka sendiri & semua kek-keknya sedap2 belaka. Insyaallah mereka akan kembali untuk pelajari kek-kek yang terbaru dari AnNajwa Home Bakers
Jzzk & semuga berjaya!

Biskut Raya 2013

Image
Kini syawal akan menjelang, 
berikan hadiah biskut hari raya untuk keluarga tersayang
tempahlah biskut raya anda dari kami supaya mereka yang tersayang ceria & gembira





Walaupun harga barangan bakeri meningkat ke 30% Namun kami memberikan harga yang sama seperti tahun lepas untuk sebahagian biskut terutama biskut yang mendapat tempahan terlaris pada setiap tahun
1.biskut tat nenas - rm25 2. choc chips (original) - rm22 3.biskut makmur - rm25 4.biskut cornflakes crackers -rm18 5.strawberry fingers -rm25 6.choc. cremeo -rm25
Hubungi Puan  Marsiah Hashim sms/whatapp 0178832497
Untuk mengelakkan perkara lepas berlaku lagi, pelanggan baru perlu membayar terlebih dahulu duit supaya kami tidak terkena pesanan LAST MINUTE CANCEL ORDER

Lagi dua minggu Ramadan menjelang

Image
Tahun-tahun sebelum ini biasanya bulan Rejab & Syaaban aku sibuk menyiapkan sample biskut raya & tempahan biskut raya untuk peminat2 biskut ku. Tapi kali ini hati ku berbelah bahagi nak buat ke tidak, nak buat ke tidak. Ikutkan hati memang nak buat tapi kudrat ini tak mampu. Bukan senang nak buat biskut raya ini perlukan ketekunan, kerajinan & kekuatan. Kadang-kadang tersengguk2 kerana terlalu mengantuk maklumlah bulan puasa, bila malam pula bertrawikh memang menjadi kewajipan pada ku, penat macamana pun aku tak mahu tertinggal menikmati bulan baik ini nak kejar duit, duit juga tapi akhirat pun kena kejar juga. Seusai bertrawikh kami anak beranak akan bertadarus, suami bertadarus di surau tapi kalau dia balik awal akan sambung bertadrus dengan kami di rumah. Bila suami ada ni yang tak sedap ni, aku selalu kena cubit dengan dia sebab tersengguk-sengguk mengaji...entah kemana-mana yang aku baca. Anak-anak banyak tolong cover sambungkan ayat yang patut aku baca, daripada ba…

Ramadhan 1434 /2013 M akan berkunjung lagi

Image
Di usia ku yang menjangkau ke 44 tahun kini, mudah-mudahan Allah mempertemukan aku dengan bulan Ramadan 1434H. Bersyukur sangat pada Allah swt kerana dikurniakan suami yang soleh yang sentiasa mengingatkan aku dalam apa jua perkara lebih-lebih lagi hubungan dengan Allah, anak-anak yang sentiasa ceria & sihat, walaupun kadang menguji ku dengan perangai keanak-anakkan mereka.Dan insyaallah sekiranya diizinkan Allah pada hujung bulan Disember akan dikurniakan 'baby' baru. Hasil dari solat hajat & doa anak-anak.Ish2! sampai solat hajat mereka ini punya nak adik baru, sampai siap pesan si Najwa Nur Hajidah pada sahabat baiknya yang menunaikan umrah pada cuti sekolah baru-baru ini disuruh mendoakan dapat adik lelaki.
'Ter mengandung' di usia begini banyak menguji ku erti kesabaran, kesakitan, kelelahan, keletihan.Allahlah tempat ku mengadu. Namun alhamdulillah, masuk bulan ketiga ini rasa mabuk-mabuk dah berkurangan. Aku dah boleh masak dan bau yang sebelum ini semu…

Choc Mousse Cake

Image
Setelah sekian lama menyepi, tiba-tiba di fb kelihatan pesanan di 'inbox' ku, alhamdulillah berjumpa bertaut kembali silaturahim persahabatan kami antara ku dengan Che Nor (Tokeh Katering,Bandar Hussein Onn, Cheras). Kami sahabat yang mempunyai minat yang sama iaitu 'memasak' & berniaga. Che Nor berasal dari Kelantan ini sejak sekolah lagi berniaga kuih-muih membantu Ibunya, maka tak hairanlah kini beliau berjaya dengan bisnes makannya itu. Rasa kagum padanya membesarkan anak-anak seramai lapan orang tidak menjadi alasanya untuk berjaya,, dan kini katanya alhamdulillah anak-anak sudah remaja banyak membantunya di rumah. Kerja-kerjanya lagi mudah apatah lagi berniaga...itulah rezeki anak ramai, bila kecil-kecil nampak berderet-deret, kadang-kadang ada juga kata-kata sinis namun macam diri ku sekarang inilah boleh dikatakan enam nak masuk tujuh orang ini dalam zaman sekarang orang kata ramai. Tetapi kini dapat juga ku rasakan kesenangan bila ada anak-anak yang sudah…

Selamat Hari Guru

Image
Sempena Hari Guru baru-baru ini, Nur Jannah menyuarakan pada ku untuk menghadiahkan kek cawan untuk para Ustazah & Ustaz di sekolahnya Abim Sg. Sekamat, Kajang. Walaupun keadaan kesihatan tidak begitu mengizinkan, namun untuk anak & guru yang banyak mengajarkan anak-anak ku dari Najwa Nurzakirah, Mukhlis Zikri, Najwa Nur Hajidah, Najwa Nur Wahida dan kini Najwa Nur Jannah & Najwa Nur Solehah...alhamdullillah anak-anak ku pandai solat & banyak juga ayat-ayat Al Quran yang mereka hafal. Kami sebagai ibu-bapa hanya memantau mereka dan mengajar sekiranya cara mengambil wuduk, solat & tajwid mengaji  merreka perlu diperbetulkan.
Jzzk kepada guru-guru & termasuk guru-guru ku


Tempahan korporat

Image
Brownies
Lemon Cheese Cake
 Swiss Caremel Cheese Cake
Tiramisu 
 Carrot & Walnut Cake
Pistachio Indulgence Choc Cake
 Choc Cheese Cake
Blueberry Cheese Cake
Sebenarnya rasa terkejut bercampur teruja bila mendapat panggilan telefon dari sebuah syarikat kopi yang baru di kawasan Lembah Kelang. Nama pun tak pernah  dengar, tapi rasanya canggih manggih lah syarikat ini kut , nama pun grand tengok kat fb dasyat showmanshipnya. Melamar An Najwa Home Bakers untuk membekalkan kek-kek kontinental sebagai salah satu menu di 'coffee house' tersebut.Suspen juga sebenarnya , ya lah kalau dah ditawarkan dah tentu An Najwa Home Bakers perlu membuat yang terbaik dan menjaga nama baik syarikat ini kan.Walaubagaimanapun, rasa bersyukur dan berterima kasih kerana memberi peluang, alhamdulillah 'sample' untuk rasa telah pun sampai ke destinasi & mendapat persetujuan dari pihak pengarah syarikat tersebut. Insyaallah, semuga Allah permudahkan urusan ini.