Monday, December 23, 2013

Perkahwinan adik ipar- adik suami yang bongsu (sukri mohd nordin)

Pada hari ini 14hb. Disember 2013 adalah hari Perkahwinan adik bongsu suami ku. Bermakna kenduri adalah terakhir untuk abah & emak meraikan perkahwinan anak-anaknya. Alhamdulillah majlis berjalan lancar, semangat membantu adik beradik dan seronok bersama-sama bersua kembali saudara mara.
 
Banyak perkara kami suami isteri belajar dari awal penyediaan sehinggalah hari kemuncak majlis tersebut. Walaupun belum masa lagi untuk kami menerima menantu, namun perbelanjaan untuk majlis ini menyebabkan kami kerap bersembang sebelum tidur bagaimanakah majlis perkahwinan anak-anak nanti dengan semua harga barang naik, tetamu-tetamu jemputan dan yang paling penting ialah majlis yang mendapat keberkatan daripada Allah swt
 
Mula terfikir dan rasa takut pun akan jodoh anak-anak. Sebagai ibu sentiasa berusaha mendidik anak-anak dalam suasana yang Islamik serta taat pada perintah Allah dan Rasul. Namun bagaimana nanti dengan Imam yang akan memimpin mereka
 
Namun sentiasa mengingatkan anak-anak supaya sentiasa berdoa pada Allah swt supaya mengurniakan suami yang soleh walaupun belum tiba masanya lagi.
 
"Wanita-wanita yang keji untuk lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji untuk wanita-wanita yang keji (pula) dan wanita-wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik. dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi wanita yang baik (pula)
 
(an-nur ayat 26)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
200 pcs apam polkodot
200pcs apam bunga
4 kotak congo bar
 
Semua 'dessert' mendapat pujian dari tetamu terutamanya 'congo bar' paling laris macam goring pisang panas

Alhamdulillah walaupun baru habis pantang dapat jugalah disiapkan permintaan kakak ipar untuk majlis ini.

Friday, November 8, 2013

Kerinduan yang tak mampu ku bendung


Naluri aku sebagai ibu, sesekali datang menerpa ke fikiran akan wajah si kecil yang begitu ayu tidur dengan tersenyum.Kerinduan yang teramat sangat kerana waktu di tunjukkan wajah si kecil, operasi pembedahan masih lagi berjalan.Itu yang membuat aku begitu terkilan kerana tidak berpeluang untuk mencium pipi lembutnya apatah lagi untuk memegangnya Esok paginya , pada jam 9.30pg suami datang menziarahi aku, tika itu ubat penahan sakit bius pembedahan semalam belum hilang lagi, jadi aku belum lagi merasakan kesakitan.Senyuman suami penawar bagi ku, walaupun aku tau dihatinya terguris seperti aku, namun genangan airmatanya menceritakan hati si ayah pada ku isterinya.Suami memberitahu kejap lagi akan diambil jenazah si kecil untuk segera dikebumikan di tanah perkuburan yang tidak jauh dari rumah kami.Aku kehairanan segera bertanya 'takkan abang datang seorang sahaja, nanti siapa yang nak memangku anak kita?".Suami ku segera menjawab"abang sengaja datang seorang supaya abang dapat berdua sahaja dengan anak abang dan bersembang dengan dia".Aku terkedu  dan segera tersenyum.Hati berkata "itulah kata hati sebenarnya untuk anaknya yang telah meninggalkannya.

Alhamdulillah selepas sahaja solat zohor si kecil telah selamat dikebumikan, ayahnya yang memandikan,mengkapankan ,menjadi Imam solat jenazah buat pertama kali untuk puterinya dan mengkebumikan. Aku bersyukur sangat kerana ramai tetangga yang datang membantu, ramai tetamu yang datang dan ramai yang datang solat untuknya. Itulah bahagiannya, penghuni syurga.

Dan sebagai hamba Allah yang diuji maka aku perlu beringat kepada firman Allah SWT

'Tidak ada seorang hamba pun yang terkena musibah lalu berpegang pada ku, kecuali Aku akan memberinya sebelum ia minta kepada ku dan Aku akan mengabulkannya sebelum ia berdoa kepada ku. Dan tidak ada seorang hamba pun yang terkena musibah lalu bergantung kpeada makhluk selain Aku, kecualli Aku tutup pintu-pintu langit baginya:"

Tuesday, November 5, 2013

26 oct 2013 - Hari kelahiran anakku yang ketujuh


Sebaik-baik perempuan adalah yang banyak keturunannya dan banyak kasih sayang pada suaminya - hadis Rasulullah saw
 
Sesuatu yang Allah pinjamkan pada kita buat seketika waktu, terimalah ia dengan hati yang redha kerana itu haknya mengambil kembali barang yang dipinjamnya
itulah kata-kata suami untuk ku
 
Pergerakan bayi agak lemah pada pagi Sabtu 26hb. Okt 2013, aku mulai bimbang & timbul rasa takut. Aku mengadu pada suami, namun suami berkata insyaallah tak ada apa-apa, umi jangan bimbang nanti bp umi naik.Tetapi petang itu aku tak sedap hati segera mengajak suami ke Pusat Rawatan Islam Azzahrah, Bangi untuk cek nadi bayi.Sesampainya di sana, Dr melihat melalui scan ultrasound tak nampak nadi bayi.Hati ku berdebar-debar, sukar untuk menerima kenyataan. Aku tak menangis lagi namun bila suami menghampiri memandang wajahku, kami saling berpandangan mata, mulut membisu seribu bahasa. Suami memujuk terus pergi ke HUKM mungkin resultnya masih memberikan harapan. Sesampainya aku di sana waktu maghrib, aku mula menangis & dapat rasakan aku telah pun kehilangan anak ini, mohon untuk solat maghrib aku dapat rasakan bayi ini turun ke bawah rasa berat seolah-olah tiba masa untuk dikeluarkan.Aku sembahyang dengan berlinang airmata minta Allah permudahkan urusan ini, sekiranya bayi ini telah diambil maka aku redha dengan pemergiannya. Bila dibuat Scanultrasound sekali lagi, confirm anak ku telah pun meninggal dalam perut. Innalillahiwainalahirojiun.
Malam itu juga aku telah disorong ke HDU (unit kecemasan), jam 12 malam terus masuk ke bilik pembedahan kerana keadaaan anak yang melintang kerana baru masuk 34 minggu dan keadaan bp ku yang agak tinggi kerana tertekan kehilangan anak. Jam 3 pagi, operasi pembedahan alhamdulillah berjalan lancar. Banyak kemungkinan yang dibimbangkan oleh Dr, antaranya takut terlekat plancenta/uri, tumpah darah sebab sebelum ini melahirkan anak yang banyak, cyst takut ianya kanser.Tapi Alhamdulillah , Allah permudahkan.2 pain darah pun turut disediakan pada malam itu takut sebarang kemungkinan. Akhirnya setelah pembedahan Dr memberitahu suami plancenta ok, cyst pun ketumbuhan biasa.
Waktu pembedahan itu, Misi tunjukkan bayi ku subhanallah, cantiknya hidung mancung, bulu mata melentik. Anakku bukan comel tapi cantik. Dia penghuni syurga, Allah pilih dia sebab tu dia cantik.

Friday, October 25, 2013

8hb, Oktober, 2013 - Najwa Nurzakirah melanjutkan pelajaran ke Mesir

 
Sejak akhir-akhir ini terlalu banyak perkara yang berlaku dalam hidup ku sekeluarga, terutamanya di saat menunggu kelahiran bayi baru ini. Simpati pada suami, yang terkejar ke sana-sini menguruskan rumahtangga & anak-anak kerana kesihatan ku yang tidak menentu. Suami banyak memberikan sokongan & belaian kasih sayang yang aku rasakan diriku ini bagai ditatang minyak yang penuh, dimanja bagaikan seorang puteri.
 
Mengandung dengan adanya 'hipertension' menyebabkan aku terpaksa makan ubat dengan jumlah dos yang tinggi , rehat yang banyak & persediaan mental yang sangat kuat. Walaubagaimanapun rasa bersyukur teramat sangat pada suami yang sentiasa memberi sokongan & anak-anak serta ibu, adik & kawan-kawan yang sentiasa mendoakan.
 
Simpati juga pada anak sulung ku Najwa Nurzakirah binti Mohd Tarmizi, aku tak berupaya mengadakan kenduri doa selamat seperti yang dirancang, semua tempahan catering, khemah & jemputan terpaksa suami batalkan melihat keadaan kesihatan ku.
 
Alhamdulillah, walaupun sakit & bimbang dengan keadaan diri ini, kesampaian juga untuk melihat anak sulung berlepas di KLIA menuju ke bumi Anbiya , Mesir bagi melanjutkan pelajaran ULUM Islamiyah di Uni. Al Azhar di sana.
 
Kepada Najwa Nurzakirah, Umi & ayah sentiasa mendoakan yang terbaik untuk anak umi di sana, betulkan niat, belajarlah dengan bersungguh-sungguh. Semuga beroleh kejayaan & pulang dengan segulung ijazah & melebarkan dakwah Islamiyah di sini
 
 
 
 
 

Friday, September 20, 2013

Apam Bunga Warna-Warni




Tempahan Oleh Puan Faridah Kanchil untuk Muslimat Masjid Sg Sekamat

Kek Cawan teman2 Najwa Nur Hajidah




Rainbow Cake with Kit Kat & MM






Rainbow Cake
8' x 8'
Deco with
Kit Kat & MM

RM 170

Jzzk to Norman Sara

Kelas Kontinental Kek

Antara kek yang dipelajari ialah 
Chocholate Double Indulgence Cake
Carrot & Walnut Cake
Red Velvet Cake
Pandan Layer Cake
Blueberry Cheese Cake




Rasa tak percaya bila cik2 Jurutera ini berminat pula nak belajar kek, banyak pula tu.Rupanya-rupanya mereka mempunyai perancangan masa depan yang sangat ke depan. Tahniah diucapkan kepada Cik Marthiah Hashim dan Cik Shida. Insyaallah pada awal tahun depan mereka akan membuka kafe & hotel bajet di Bandar Sri Iskandar, Utara Perak.

Antara testimoni yang diberikan, kek-kek yang dibawa balik dihidangkan pada rakan-rakan. Kata rakan-rakan mereka tak percaya dengan hasil kek dari kerja tangan mereka sendiri & semua kek-keknya sedap2 belaka. Insyaallah mereka akan kembali untuk pelajari kek-kek yang terbaru dari AnNajwa Home Bakers

Jzzk & semuga berjaya!


Wednesday, June 26, 2013

Biskut Raya 2013

Kini syawal akan menjelang, 
berikan hadiah biskut hari raya untuk keluarga tersayang

tempahlah biskut raya anda dari kami
supaya mereka yang tersayang ceria & gembira






Walaupun harga barangan bakeri meningkat ke 30%
Namun kami memberikan harga yang sama seperti tahun lepas untuk sebahagian biskut terutama biskut yang mendapat tempahan terlaris pada setiap tahun

1.biskut tat nenas - rm25
2. choc chips (original) - rm22
3.biskut makmur - rm25
4.biskut cornflakes crackers -rm18
5.strawberry fingers -rm25
6.choc. cremeo -rm25

Hubungi Puan  Marsiah Hashim
sms/whatapp 0178832497

Untuk mengelakkan perkara lepas berlaku lagi, pelanggan baru perlu membayar terlebih dahulu duit supaya kami tidak terkena pesanan LAST MINUTE CANCEL ORDER

Thursday, June 20, 2013

Lagi dua minggu Ramadan menjelang

Tahun-tahun sebelum ini biasanya bulan Rejab & Syaaban aku sibuk menyiapkan sample biskut raya & tempahan biskut raya untuk peminat2 biskut ku. Tapi kali ini hati ku berbelah bahagi nak buat ke tidak, nak buat ke tidak. Ikutkan hati memang nak buat tapi kudrat ini tak mampu. Bukan senang nak buat biskut raya ini perlukan ketekunan, kerajinan & kekuatan.
Kadang-kadang tersengguk2 kerana terlalu mengantuk maklumlah bulan puasa, bila malam pula bertrawikh memang menjadi kewajipan pada ku, penat macamana pun aku tak mahu tertinggal menikmati bulan baik ini nak kejar duit, duit juga tapi akhirat pun kena kejar juga. Seusai bertrawikh kami anak beranak akan bertadarus, suami bertadarus di surau tapi kalau dia balik awal akan sambung bertadrus dengan kami di rumah. Bila suami ada ni yang tak sedap ni, aku selalu kena cubit dengan dia sebab tersengguk-sengguk mengaji...entah kemana-mana yang aku baca. Anak-anak banyak tolong cover sambungkan ayat yang patut aku baca, daripada baca salah & tonggang langgang, mereka baca pun laju. emaknya ini konon2 bertartil.
Tapi walau macamana pun biskut raya untuk aku, emak & mak mertua insyaallah aku akan buat, kawan-kawan atau pelanggan-pelanggan yang sedia tahu & sememangnya tiap-tiap tahun mengorder dari ku ini insyaallah aku tak akan menghampakan permintaan mereka. Pembantu sedia ada pun ada, apalagi kalau bukan anakku yang sulung Najwa Nurzakirah. Sebelum berangkat ke Mesir lepas raya ini insyaallah, kena banyak-banyaklah tolong umi awak ni kan.
Gambar biskut raya untuk tahun 2013 akan di uploadkan soooooon ya.
doakan ayu sihat.

Limau nipis tanam dalam pasu

Pokok ciku, buahnya puas lah juga kami sekeluarga merasa, tak padan dengan reneknya

 Pokok cempedak ini kalau berbuah bukan main lagi, bibik-bibik jiran rajin menegur buah ni itu yang bukan main lebat gamaknya, rasanya manis sangat & buah dalamnya besar  tapi dalam 6 /7 biji je, memang puaslah makan

Pokok mangga kesayangan suami, buah mangga ini rebutan kami anak beranak sebab ranum rasanya

 Pokok belimbing kesayangan ku, en hubby selalu dengki dengan pokok aku ni
sedap buat masak lemak cili api, apalagi letak dalam sambal belacan
sape nak datanglah ambil lebat buahnya ni

Buah longan kegilaan anak bongsu ku Nur Solehah, dia tak nampak buah ni kalau nampak habislah

Pokok bunga kertas pemberian jiran, buat muka tak malu minta saja nak warna-warna sikit halaman rumah

 En Hubby belikan pokok ini sebab nak warna2kan sikit asyik hijau je, dah lapan tahun ok lagi pokok ini\

Balik kampung cuti sekolah baru-baru ini 2 minggu, mati pokok limau kasturi ku

Terpaksa beli baru , nasib baik murah RM5 je.
Harap-harap suburlah lepas ini macam emak punya

Pokok kelapa pandan kesayangan en hubby, hampir 10 tahun kami menunggu ianya berbuah. akhirnya berbuah juga tahun ini. alhamdulillah. pokok kelapa pandan

Ramadhan 1434 /2013 M akan berkunjung lagi

Di usia ku yang menjangkau ke 44 tahun kini, mudah-mudahan Allah mempertemukan aku dengan bulan Ramadan 1434H. Bersyukur sangat pada Allah swt kerana dikurniakan suami yang soleh yang sentiasa mengingatkan aku dalam apa jua perkara lebih-lebih lagi hubungan dengan Allah, anak-anak yang sentiasa ceria & sihat, walaupun kadang menguji ku dengan perangai keanak-anakkan mereka.Dan insyaallah sekiranya diizinkan Allah pada hujung bulan Disember akan dikurniakan 'baby' baru. Hasil dari solat hajat & doa anak-anak.Ish2! sampai solat hajat mereka ini punya nak adik baru, sampai siap pesan si Najwa Nur Hajidah pada sahabat baiknya yang menunaikan umrah pada cuti sekolah baru-baru ini disuruh mendoakan dapat adik lelaki.

'Ter mengandung' di usia begini banyak menguji ku erti kesabaran, kesakitan, kelelahan, keletihan.Allahlah tempat ku mengadu. Namun alhamdulillah, masuk bulan ketiga ini rasa mabuk-mabuk dah berkurangan. Aku dah boleh masak dan bau yang sebelum ini semua ku katakan busuk.

Namun sekali lagi diuji bila di 'scan' , Dr mendapati ada 'cyst'di bahagian telur belah kiri. Besarnya 5.5cm. (besar juga tu kata Dr).Dalam kereta aku menangis teresak-esak mengadu pada suami, bukan tak redha tetapi takut nak kena 'operate'. Dr kata kalau ianya membesar mungkin masuk ke bulan empat kandungan 'cyst' perlu dibuang supaya tidak menganggu tumbesaran bayi. Dr beri masa lagi dua minggu untuk temujanji bagi melihat perkembangan 'cyst' tersebut.

Suami & emak memujuk aku supaya bersabar & menasihatkan aku rajin bangun malam untuk mendekatkan diri lagi pada Allah. Suami kata mungkin ini adalah terbaik untuk ku muhasabah diri & mendekatkan diri pada nya. Semuga Allah memperkenankan doa ku dengan mengecutkan 'syst' ini dan anak yang ku kandung ini dapat selamat sehingga ianya dilahirkan.

Untuk merehatkan minda & menenang kan jiwa ini, aku kini bila badan sihat je berjam-jam duduk dihalaman luar memerhatikan kehijauan pokok-pokok buah-buahan yang suami tanam & membelai bunga-bunga ku. Orang kata kalau kita tengok hijau-hijau ini ubat sakit.










Choc Mousse Cake



Setelah sekian lama menyepi, tiba-tiba di fb kelihatan pesanan di 'inbox' ku, alhamdulillah berjumpa bertaut kembali silaturahim persahabatan kami antara ku dengan Che Nor (Tokeh Katering,Bandar Hussein Onn, Cheras). Kami sahabat yang mempunyai minat yang sama iaitu 'memasak' & berniaga. Che Nor berasal dari Kelantan ini sejak sekolah lagi berniaga kuih-muih membantu Ibunya, maka tak hairanlah kini beliau berjaya dengan bisnes makannya itu. Rasa kagum padanya membesarkan anak-anak seramai lapan orang tidak menjadi alasanya untuk berjaya,, dan kini katanya alhamdulillah anak-anak sudah remaja banyak membantunya di rumah. Kerja-kerjanya lagi mudah apatah lagi berniaga...itulah rezeki anak ramai, bila kecil-kecil nampak berderet-deret, kadang-kadang ada juga kata-kata sinis namun macam diri ku sekarang inilah boleh dikatakan enam nak masuk tujuh orang ini dalam zaman sekarang orang kata ramai. Tetapi kini dapat juga ku rasakan kesenangan bila ada anak-anak yang sudah boleh membantu kerja-kerja di rumah.

Jzzk Che Nor
Semuga bertambah rezeki awak ya.
Kek untuk salah seorang anak terunanya

Selamat Hari Guru


Sempena Hari Guru baru-baru ini, Nur Jannah menyuarakan pada ku untuk menghadiahkan kek cawan untuk para Ustazah & Ustaz di sekolahnya Abim Sg. Sekamat, Kajang. Walaupun keadaan kesihatan tidak begitu mengizinkan, namun untuk anak & guru yang banyak mengajarkan anak-anak ku dari Najwa Nurzakirah, Mukhlis Zikri, Najwa Nur Hajidah, Najwa Nur Wahida dan kini Najwa Nur Jannah & Najwa Nur Solehah...alhamdullillah anak-anak ku pandai solat & banyak juga ayat-ayat Al Quran yang mereka hafal. Kami sebagai ibu-bapa hanya memantau mereka dan mengajar sekiranya cara mengambil wuduk, solat & tajwid mengaji  merreka perlu diperbetulkan.

Jzzk kepada guru-guru & termasuk guru-guru ku



Tuesday, May 21, 2013

Tempahan korporat

Brownies

Lemon Cheese Cake

 Swiss Caremel Cheese Cake

Tiramisu 

 Carrot & Walnut Cake

Pistachio Indulgence Choc Cake

 Choc Cheese Cake

Blueberry Cheese Cake

Sebenarnya rasa terkejut bercampur teruja bila mendapat panggilan telefon dari sebuah syarikat kopi yang baru di kawasan Lembah Kelang. Nama pun tak pernah  dengar, tapi rasanya canggih manggih lah syarikat ini kut , nama pun grand tengok kat fb dasyat showmanshipnya. Melamar An Najwa Home Bakers untuk membekalkan kek-kek kontinental sebagai salah satu menu di 'coffee house' tersebut.Suspen juga sebenarnya , ya lah kalau dah ditawarkan dah tentu An Najwa Home Bakers perlu membuat yang terbaik dan menjaga nama baik syarikat ini kan.Walaubagaimanapun, rasa bersyukur dan berterima kasih kerana memberi peluang, alhamdulillah 'sample' untuk rasa telah pun sampai ke destinasi & mendapat persetujuan dari pihak pengarah syarikat tersebut. Insyaallah, semuga Allah permudahkan urusan ini.

Blog Malaysia

BlogMalaysia.com